Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.afs.edu.gr/handle/6000/374
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKoutsomiha, Damiana-
dc.contributor.authorBaliou, Anthi-
dc.contributor.authorPanagiotou, Nikos-
dc.contributor.authorΚουτσομίχα, Δαμιάνα-
dc.contributor.authorΜπάλιου, Ανθή-
dc.contributor.authorΠαναγιώτου, Νίκος-
dc.date.accessioned2021-01-27T11:48:41Z-
dc.date.available2021-01-27T11:48:41Z-
dc.date.issued2020-12-17-
dc.identifier.citationΚουτσομίχα, Δ, Μπάλιου, Α, & Παναγιώτου, Ν 2020, 'Οι Βιβλιοθηκονόμοι ως καταλύτες στην πανδημία της παραπληροφόρησης σε θέματα υγείας', στο 26ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Βιβλιοθήκη Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Αθήνα.-
dc.identifier.urihttps://conference.lib.ntua.gr/wp-content/uploads/2021/01/26th-Palc-Day-1-Part-21.pdf-
dc.identifier.urihttps://www.youtube.com/watch?v=7XG8Ozn35PM&feature=emb_logo-
dc.identifier.urihttps://conference.lib.ntua.gr/wp-content/uploads/2021/01/26th-Palc-Day-1-Part-21.ppsx-
dc.identifier.urihttp://repository.afs.edu.gr/handle/6000/374-
dc.descriptionΆρθρο που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 26ο Πανελλήνιου Συνεδρίου Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών που διεξήχθη online και διοργανώθηκε από τη Βιβλιοθήκη και το Κέντρο Πληροφόρησης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (17 και 18 Δεκεμβρίου 2020).en_US
dc.description.abstractΟι βιβλιοθηκονόμοι διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις κοινότητές τους όσον αφορά τον πληροφοριακό γραμματισμό. Η διδασκαλία της εύρεσης, της αξιολόγησης και της σωστής χρήσης των πληροφοριών, σηματοδοτεί τη συμβολή του βιβλιοθηκονόμου στη διαμόρφωση μιας κοινωνίας ενεργών πολιτών στη δημιουργία και διάδοση της πληροφορίας. Στην Πανδημία COVID-19, ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου επιταχύνεται καθώς βλέπουμε πόλωση στον δημόσιο χώρο που προκαλείται από την ευρεία εξάπλωση ψευδών ειδήσεων και θεωριών συνωμοσίας. Στην εργασία μας αναλύουμε τους ρόλους που διαδραματίζουν οι βιβλιοθηκονόμοι και οι ειδικοί της πληροφορίας σε μια Πανδημία, πώς μπορούν να συμβάλουν στην εκπαίδευση για τη δημόσια υγεία και τέλος, παρουσιάζουμε τα συγκριτικά αποτελέσματα μιας έρευνας που διεξήχθη από το Εργαστήριο Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας (ΑΠΘ) και απεικονίζει τις αντιλήψεις των 4000 συμμετεχόντων σχετικά με τις ψευδείς ειδήσεις. Σύμφωνα με τους Ali και Gatti, υπάρχουν τρεις διαστάσεις του ρόλου του βιβλιοθηκονόμου σε οποιαδήποτε πανδημία: α) Η προώθηση της ευαισθητοποίησης για τη δημόσια υγεία με τη δημιουργία και διάδοση κατάλληλων πληροφοριών σχετικά με προληπτικά μέτρα. β) Η υποστήριξη ερευνητικών ομάδων και ειδικών παρέχοντας πληροφορίες σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις στην έρευνα και τη βιβλιογραφία. γ) Η κάλυψη των βασικών αναγκών των χρηστών των βιβλιοθηκών (2020). Ως καταλύτες για τη συνεργασία, οι βιβλιοθηκονόμοι και οι επαγγελματίες της πληροφορίας μπορούν να συμβάλλουν στην καταπολέμηση του Infodemic, ενώνοντας δημοσιογράφους, ερευνητές, γιατρούς κ.λπ. και ευθυγραμμίζοντας τις προσπάθειες τους προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν το κοινό σε θέματα γραμματισμού της υγείας. Η ανάλυσή μας βασίζεται στα συγκριτικά αποτελέσματα μιας έρευνας που διεξήχθη σε τρεις φάσεις (Μάρτιος, Μάιος και Σεπτέμβριος 2020) από το Εργαστήριο Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας (Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) σχετικά με την αντίληψη του κοινού για τις ψευδείς ειδήσεις κατά την περίοδο αυτή, τον γραμματισμό στην πληροφορία και στα μέσα ενημέρωσης. Τα ζητήματα που εξετάστηκαν είναι η αξιοπιστία των πηγών των ειδήσεων, η παραπληροφόρηση για την COVID-19 κ.λπ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ενδεικτικά, το πρόβλημα της παραπληροφόρησης είναι έντονο ειδικά την πρώτη περίοδο (Απρίλιος 2020), όπου το 62% δηλώνει ότι έχουν επηρεαστεί από ψευδείς ειδήσεις, ενώ στη δεύτερη περίοδο (Ιούνιος, 2020) το αντίστοιχο ποσοστό είναι 50%.en_US
dc.language.isoelen_US
dc.relation.ispartof26ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκώνen_US
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectΠληροφοριακή παιδείαen_US
dc.subjectΓραμματισμός στα μέσα ενημέρωσηςen_US
dc.subjectΓραμματισμός σε θέματα υγείαςen_US
dc.subjectΠαραπληροφόρησηen_US
dc.subjectInfodemicen_US
dc.subject.lcshInformation literacyen_US
dc.subject.lcshΠληροφοριακή παιδείαgr_GRE
dc.subject.lcshMedia literacyen_US
dc.subject.lcshΓραμματισμός στα μέσα ενημέρωσηςgr_GRE
dc.subject.lcshHealth literacyen_US
dc.subject.lcshΓραμματισμός σε θέματα υγείαςgr_GRE
dc.titleΟι Βιβλιοθηκονόμοι ως καταλύτες στην πανδημία της παραπληροφόρησης σε θέματα υγείαςen_US
dc.typeVideoen_US
dc.typeConference paperen_US
dc.typePresentationen_US
local.description.statusNot publisheden_US
Appears in Collections:Conference/Workshop Presentations

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
26th-Palc-Day-1-Part-21.pdf732.89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons